Contact/ CV

Contact
Je kunt contact opnemen via:  Mail, Twitter of LinkedIn of via Telefoon/ Whatsapp/ Signal +31 648774889

Ik ben pionier digitale geletterdheid, leraar Nederlands, onderzoeker en ondersteuner van leraren, lerarenopleidingen en scholen. Werk sinds 41 jaar in het onderwijs.

Jeroen0714_01-head - Version 2Pionier Digitale Geletterdheid 
Sinds 2010 ben ik pionier/onderzoeker/ ondersteuner, op het gebied van Digitale Geletterdheid en taalonderwijs.
In 2017 ben ik als Pionier Digitale geletterdheid opgenomen in het Handboek Digitale geletterdheid van Kennisnet. Lees hier een interview met mij in dat handboek.
Ik doe ook onderzoek op dit gebied als onafhankelijk onderzoeker. Ik ben lid van de onderzoekskring van Windesheim, onder leiding van Joke Voogt, lector Onderwijsinnovatie en ICT en hoogleraar aan de UvA.
Verder werk ik samen met bv. scholen, leraren, lerarenopleidingen om digitale geletterdheid te implementeren in het curriculum (vooral, maar niet alleen bij het talenonderwijs). Ik ben in te huren voor workshops, coaching, begeleiden van docentontwikkelteams en lezingen. Ik heb gewerkt met leraren, teams, scholen, lerarenopleidingen, bedrijven en professionele netwerken in binnenland en buitenland. Zie hier meer info.
Samen met Ferdi Schrooten heb ik een vernieuwend en innovatief lesprogramma Verborgen Familieverleden voor het voortgezet onderwijs ontwikkel. Wij begeleiden scholen daarbij. Leerlingen halen informatie boven water over een lang geleden overleden familielid. Het onderzoek gebeurt via alle denkbare bronnen: levend, papier, digitaal, online en offline. Op basis van gevonden en gewogen informatie maken de leerlingen uiteindelijk een eindproductie. Dat kan een meesterproef zijn in de vorm van een verhaal, literair dan wel non-fictie, voor het vak Nederlands. Maar ook een film- of theaterscript is mogelijk, evenals een digitale presentatie of poster met een beeldverhaal behoren tot de opties. Andere vakken, zoals Geschiedenis, Maatschappijleer en CKV, kunnen bij het lesprogramma aansluiten. Dat maakt de lesmodule vakoverstijgend. Het programma is af te sluiten met een beoordeling en aldus te integreren binnen toetsingscycli op school.  Met de lesmodule verwerven en verbeteren leerlingen onder andere de volgende vaardigheden: identificeren van bronnen, informatie zoeken (offline en online research), kritisch lezen en analyseren, plannen, ordenen, selecteren en verwerken van uiteenlopende informatie tot een aantrekkelijke, samenhangende, leesbare productie. Dit project, dat vakoverstijgend kan worden ingevuld, bevordert daarmee uiteenlopende onderwijsdoelen en competenties, waaronder mediawijsheid, digitale geletterdheid/ informatievaardigheden als (bronnen)onderzoek en – last but not least – schrijfvaardigheid. Zie hier meer details over dit programma. We hebben inmiddels ervaring met een aantal scholen. De pers is ook heel enthousiast. recent is er een documentaire gemaakt voor de KRO over dit project. Zie eerdere blogs hier,  hier en hier. Inmiddels hebben we een Stichting opgericht, waarmee we ook subsidie binnehalen, zodat het wat goedkoper kan worden voor scholen en het meer uitstraling krijgt ook buiten de onderwijs-setting.

Werkervaring

  • 2016-.. Kenniskring/ Researchgroep binnen het Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Prof.Dr. Joke Voogt op Windesheim
  • 2008-.. Onafhankelijke onderzoeker Digitale Geletterdheid, Spreker op nationale en internationale conferenties. Consultant op scholen en bedrijven en Trainer/ begeleider van docent-ontwikkelteams. Ook verzorg ik gastcolleges aan lerarenopleidingen.
  • 2003-2018 Docent Nederlands op het Helen Parkhurst in Almere. Ik ben daar ook ecoach geweest en coördinator internationalisering.
  • 1993-2003  Instituut voor onderwijsontwikkeling, APS, eerst als landelijk coördinator Nederlands, daarna als oprichter / projectleider Talen en in de laatste jaren in de projectgroep ICT en leren. Ik was ook trainer consultant in binnen- en buitenland en ontwerper van lesmateriaal, bijvoorbeeld een online schrijfomgeving Octopus en, al heel vroeg, in de jaren ’90, ontwerper van een vakoverstijgende online leeromgeving Het Heelal waar alle vakken konden samenwerken en leerlingen vakoverstijgend onderzoekend konden leren, Het Heelal.
  • 1990-1993 Mede-oprichter en Coördinator van de Post-HBO opleiding Remedial Teaching VO. Gaf daar ook workshops en colleges.
  • 1981-1993   Lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool van Utrecht
  • 1978-1981 leraar Nederlands/ Taalbeheersing in het VO en HBO.
  • 1972-1976 Student-assistent Taalbeheersing bij Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Professionele netwerken en functies

Internationaal
Lezingen en workshops in meer dan 10 buitenlanden van Noord tot Zuid in Europe en daarbuiten, vooral de International Development in Europe Committee (IDEC), de Federation of European Literacy Associations (FELA) en voor Elinet. Ook  heb trainingen gegeven aan leraren Nederlands in het Caribisch gebied (Curaçao en St. Maarten).

Opleiding

  • 1981 Doctoraal Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bijvakken Onderwijskunde en (aan de Universiteit van Nijmegen) Socio- en Pragmalinguïstiek
  • 1981 Eerstegraads bevoegd leraar Nederlands

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.