bloggen over literatuur in de klas revisited

Al eerder heb ik geschreven over het gebruik van bloggen over literatuur in de klas. Aan het begin van het jaar heb ik de leerlingen van twee klassen, een 4VWO en een 5VWO, gezegd dat ze geen boekverslagen meer mochten schrijven, maar dat we de volgende 2 of 3 jaren met elkaar in gesprek gingen via weblogs. Iedere leerling heeft nu een weblog en zij moeten daar schrijven over de gelezen boeken. Ook moeten ze minstens drie keer reageren op een weblog van een andere leerling.
Gaat dat nou lukken, worden het geen overgeschreven boekverslagen online, denken ze meer na en is het leuker voor de leraar, voor mij dus? Ik ben er open ingestapt en wilde kijken wat daar uit zou komen. Het is nu het eind van het jaar en tijd om terug te kijken. Er is inmiddels een leuk stuk hierover geschreven door Carla Dessain verschenen in Vives 2009 Wie schrijft die blijft, wie blogt wordt bezocht.

Ik wilde de blogs op onze eigen server hebben draaien en de gebruikersvriendelijkheid van de online blogsservers is nog niet zo groot. Gelukkig had ik een leerling in mijn 5V klas, Bas Hinteman, die een expert is in html, blogs en websites. Ik heb hem gevraagd om de baas te worden van het hele bloggebeuren en het technisch voor elkaar te krijgen. Dit heeft hij briljant gedaan. Mijn rol was alleen bedenken dat ik dit wil, een specificatie in dialoog hem doorspreken hoe ik het zou willen en hij ging aan de gang. Daarna heb ik tegen collega’s ( ineens wilden veel meer klassen werken met blogs) en leerlingen dat er een baas was van de blogomgeving en dat is Bas. De leerling is trots en gemotiveerd en het onderwijs is een stapje vooruit. Duidelijk win-win.
Het jaar daarna moest hij een profielwerkstuk maken en heb ik hem gevraagd de website van de school te verbeteren. De schoolleiding heeft daarom toegestemd en de website is heel veel beter geworden. Altijd mensen ( en leerlingen zijn ook mensen) aanspreken op hun expertise.

Waar ben ik tevreden over? Het belangrijkste is dat er steeds meer blogs komen die een heel persoonlijke beschrijving van een leeservaring geven. Dit zag ik in boekverslagen veel minder.
Hoe zou dat komen? Ik denk omdat ik vaker met ze praat over hun weblogs, ik vaker direct reageer ( ik heb alle blogs in de RSS feed staan) en ze langzamerhand ook gaan kijken bij elkaar. Natuurlijk zie je nog steeds van die uitgebreide blogs met teveel samenvatting en teveel biografische informatie die niet uit eigen koker komt. Rome is niet op een dag gebouwd. En de leerlingen beginnen er meer lol in te krijgen. Ze zeggen mij soms dat dit veel leuker is dan stomme boekverslagen schrijven. En daar ben ik het roerend mee eens.
En voor de meester is het veel leuker om blogs te lezen en daar op te reageren. En ik raak ook niets meer kwijt. En zij ook niet. Ze zien het voordeel dat ze over drie jaar nog weten welke boeken ze hebben gelezen en wat ze daar ook weer van vonden.

Wat kan beter? Het is nog lang niet zo’n interactieve plek als Janien had met haar leerlingen in de Sausage Machine. En dat wil ik wel meer. Er zou veel meer kunnen gebeuren dan seriĆ«le monologen met enkele reacties. Daar ben ik over aan het denken.

En laat me vooral weten wat je ervan vindt, via Twitter, als reactie op dit bericht of gewoon via mijn mail. Zelfs snailmail mag šŸ˜‰ Als ervaren bloglezer weet je waar je mijn gegevens kunt vinden. Zo niet, want je bent per ongeluk terecht gekomen op deze edublog, ga dan naar mijn CV online voor meer informatie.

Tagged , . Bookmark the permalink.

6 Responses to bloggen over literatuur in de klas revisited

  1. Bernard says:

    Beste Jeroen,

    Bedankt voor deze post. Je eerdere post over het bloggen met leerlingen is mede van invloed geweest om ook een klein experimentje te starten met bloggende leerlingen. Mijn blog bericht hierover hangt nog ergens omdat de tijd op dit moment even ontbreekt. Maar wellicht later.

    Ik zie mooie dingen die je doet, heb ook wat vragen en ik wil graag ook enkele afwegingen noemen die voor mij een rol gespeeld hebben bij het bloggen.

    Allereerst zie ik dat je WordPress gebruikt (ook mijn favoriet) maar dan de WordPress Mu versie op een eigen domein. Ik wist niet van die mogelijkheid af maar dat is natuurlijk super. Het vraagt, denk ik, enige ondersteuning van technische mensen om dit geregeld en onderhouden te krijgen.
    Mijn projectje betreft leerlingen in de tweede helft van de tweede klas VO bij het vak natuur- en scheikunde. Leerlingen mochten op vrijwillige basis de verslaglegging van de proefjes op een weblog schrijven (in plaats van met pen en potlood in een A4 schrift). Hierbij heb ik er voor gekozen om gebruik te maken van een online WordPress weblog. Met als belangrijkste gedachte dat ik van mening ben dat leerlingen zelf eigenaar moeten zijn van hun gedachten. Een eigen weblog, buiten de school om, leek (lijkt) me een goede plek (hoewel een WordPress weblog makkelijk te exporteren/importeren is naar een andere plek). Op zich heb ik er geen moeite mee als leerlingen kiezen voor een andere weblog (hoewel ik dat niet goed kan ondersteunen). Ook heb ik gekozen voor een weblog “voor school” en niet voor alleen het vak. Met wat extra aandacht voor tagging en het gebruik van categorieĆ«n kunnen leerlingen 1 weblog gebruiken voor alle vakken.

    Ook ik heb alle RSS feeds (van artikelen en commentaren) in een RSS lezer (Google Reader) geplaatst. Je schrijft dat je niets meer kwijt kan raken, maar ik weet nog niet of dat zo werkt. Volgens mij verdwijnen berichten soms uit de feed (omdat ze verwijderd worden of een wachtwood krijgen) en wat dan. Ik heb sterk de behoefte aan een manier om de gegevens terug te vinden ook als de weblog verdwenen is. Een goed manier voor dit “archief” heb ik nog niet gevonden. Nu verstuur ik het bericht vanuit Google Reader vaak als email naar mezelf. Maar dat is eigenlijk niet wat ik zoek. Heb jij hier een suggestie voor?
    Verder heb ik de berichten RSS bij planetaki.com bij elkaar gezet zodat ze voor iedereen makkelijk terug te vinden zijn.

    Voor de feedback heb ik nu geen gebruik gemaakt van de commentaar functie. Het leek me niet motiverend om alle feedback bij het bericht te zien. In plaats daarvan heb ik de feedback per mail of persoonlijk gegeven. Mijn idee was wel om leerlingen elkaar van commentaar te laten voorzien maar daar zijn we niet aan toe gekomen.
    Wat mij opviel was dat leerlingen eigenlijk geen technische problemen hadden. Wel problemen met de planning (zoals jij ook aangeeft) en daarbij was het ook nog meer werk om een blog bericht te maken buiten de les in vergelijking met het verwerken in een schrift in een les. Dat ligt denk ik anders bij een boekverslag waarbij de leerling toch al een digitaal (Word?) bestandje moet maken. Misschien heb ik te veel gevraagd van leerlingen met twee berichten per week.
    Door de moeilijke planning gingen leerlingen vaak een beetje achter lopen en dat vonden de leerlingen die wel alles op tijd af hadden vervelend omdat er dan lessen werden “gestolen” zoals ze het noemden (op zich wel weer een mooie aanleiding om het over plagiaat, auteursrecht enzo te hebben). We hebben dit opgelost met een wachtwoord op de berichten, maar de functie van het weblog kwam daarmee wel in het gedrang.

    Tot slot: Bij de start van het project had ik nog enige zorg over de beheersbaarheid van het geheel. Hoe houdt ik zicht op alles, hoeveel tijd gaat het kosten, … Maar dat valt allemaal eigenlijk erg mee. Voor mij is het goed te volgen, je ziet het als leerlingen wat gemaakt hebben, en ik kan direct reageren. Er is overzicht van het werk inclusief de datum wanneer het gepubliceerd is. Het gaat eigenlijk vanzelf. Zonder extra moeite.

    Ik blijf je berichten volgen! Bedankt.

  2. janien says:

    Hoi Jeroen
    Jij in USA, ik in zomerzwoelte hier in het Antwerpse ondermaanse.

    Fantastisch artikel! Ik kom nog terug om te reageren. Ik geraak gewoon niet bijgebeend de laatste weken. Mijn NTU-repliek moet nog komen en meer! Ik was je niet vergeten, hoor. Dit is gewoon een teken van leven.

    Eerste besluiten: 1) bloggen heeft enorm veel voordelen. 2) bloggen bevalt zowel de leraar als de leerling. Moet er nog zand zijn, zeggen we in Antwerpen.

    Veel groetjes
    janien

  3. Pingback: Sur le pont d’Avignon … Les bloggeurs font comme Ƨa « The Sausage Machine

  4. Pingback: Lang leve het wilde kiezen! Over de (verplichte) literatuurlijsten « The Sausage Machine

  5. Pingback: Wie schrijft die blijft, wie blogt wordt bezocht

  6. Kees-Jan Jaarsveld says:

    Leuke site, hier ga ik zeker nog vaker terugkomen. Een gespecialiseerde site zoals deze kan heel goed werken. Niet te veel aan verschillende onderwerpen, maar Ć©Ć©n specifieke ‘niche’. Ik heb dat eerder al gezien bij een site over een heel ander onderwerp: http://www.dacialoganmcv.nl/ Dat was een erg populaire site over Ć©Ć©n specifieke auto. De maker van de site mocht zelfs naar de fabriek van de auto in RoemeniĆ«, omdat zijn site zo populair geworden was. Keep up the good work, en een gelukkig nieuwjaar..!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *