i-keuzen voor literatuur

Bij mij op school laten we de leerlingen regelmatig kiezen hoe zij een bepaald onderdeel van het curriculum willen afsluiten. Leerlingen leren dan kiezen, we kunnen soms iets beter op leerstijlen aansluiten en het is wat minder saai voor de meester.

Zo heb ik een 5 VWO de keuze gegeven om mij op verschillende manieren te laten zien dat ze zich verdiept hebben in literatuur na 1970. Ik vind het leuk een paar interessante prestaties met jullie te delen.

Twee leerlingen, Marjolein en Marieke, vroegen mij of zij een Hyves-pagina mochten maken over Turks Fruit van Jan Wolkers. De hyvespagina staat HIER
Wat ik er knap aan vind is dat ze vrienden hebben gevraagd erop te reageren en wat over hun eigen leeservaringen te vertellen ( interactie), dat ze het multimediaal hebben gemaakt ( links, video etc) en dat ze veel informatie hebben gegeven. En een groot voordeel is dat ze heel gemotiveerd aan het werk zijn gegaan, terwijl ze anders niet erg te motiveren waren om aan het werk te gaan.

Andere leerlingen hebben een pagina gemaakt op een BoekenWIKI over een schrijver.  Je ziet hier ( Grunberg door Bas) en hier (Bernlef door Maren) een paar voorbeelden. Ze zijn nog niet helemaal af, maar hebben al veel potentie. Ik vind dat deze leerlingen zich echt verdiept hebben in de schrijver.
Ik heb ook een Beoordelingstabel BoekenWiki gemaakt met de criteria waar zo’n wikipagina aan moet voldoen.
Een voordeel van deze opdracht is ook dat ik deze BoekenWIKI ga gebruiken als informatie- en inspiratiebron voor andere leerlingen.

Een derde voorbeeld is een Webquest gemaakt door Gino die het script heeft gebouwd bij informatica en het eindresultaat heeft ingeleverd bij Nederlands. Mooie verzameling bronnen ook met goede mix verschilende media. Veel docenten doen het hem niet na 😉

Kijk ernaar en laat me weten wat je ervan vindt.

Soms is onderwijs heel leuk 😉

Tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to i-keuzen voor literatuur

  1. Goed dit zeg. Dat ze heel goed weten hoe ze hun schoolse leven en hun online leven weten én durven te combineren. Leuk ook dat je ze die ruimte geeft en blijkbaar hebben ze die nodig.

    Misschien ook nog iets leuks voor je: http://www.fisbookclub.com
    Video-reviews van boeken door peers. Is een enorm succes is Ierland. Ze zijn ook met een vo-versie bezig geloof ik.

  2. Sia Vogel says:

    Geweldig Jeroen. Wat een mooie voorbeelden van web 2.0 toepassingen door jongeren. Ik zal de studenten van de Master leren & Innoveren er op wijzen.

  3. janien says:

    Gorgeous! Jeroen Clemens staat nu eenmaal voor een gouden, wat zeg ik, diamanten merk! Dikke proficiat! Wow! Ik wou dat ik nog klassen had …

  4. Hans van den Hurk says:

    Mooi werk, Jeroen. Dit past heel goed in de DLO waarbinnen wij lesgeven op het Zuyderzee College. De boekenwiki ga ik ook toepassen. Mag dat? Ik wil hem aanpassen voor klas 3HV; gericht op jeugdboekenschrijvers. Heb je trouwens ook een beoordelingsrubric voor die Hyves-pagina?
    Kom je nog een keer kijken in Emmeloord?

Leave a Reply