#owd09 De Onderwijsdagen deel 1

Ik was uitgenodigd als blogger uit het VO om een dagje rond te kijken op de Onderwijsdagen 2009. Dank je, @TessaWeber. Ik ben woensdag 11 november aanwezig geweest en heb een aantal presentaties bijgewoond, workshops gevolgd, op de beurs rondgelopen, met oude bekenden gepraat en nieuwe bekenden gemaakt. In deze en volgende berichten mijn ervaringen en overdenkingen. Mijn overladenheid met schoolwerk maakt dat enig geduld wordt gevraagd.

De Onderwijsdagen waren altijd een leuke bijeenkomst voor het hoger onderwijs, georganiseerd door Surf. Ik ben daar in mijn vorige fase van mijn carrière wel een paar keer geweest, maar sinds ik in het VO werk was het niet meer interessant genoeg. Dit jaar is de doelgroep uitgebreid, doordat Surf samen is gaan werken met Kennisnet. Het zou dus nu ook interessant moeten zijn voor mensen die in het VO werken zoals ik en mensen van het PO. Was dit ook zo? Dit is een vraag die ik me heb gesteld.

Een tweede vraag waar ik over nadenk is wat de rol van de pers ( waar ik dan ook maar de blogger onder laat vallen) is in deze tijd van ‘ connected learning’. Deze vraag is natuurlijk ook interessant voor een leraar Nederlands. Wat is de rol van een schrijver als veel informatie direct beschikbaar is en overdonderend. Ben ik een aggregator, die verwijzingen naar beschikbare informatie verzamelt en duidt (dan help ik de lezer in het woud van informatie enkele belangrijke bomen te zien), ben ik een eigen boom in het informatiebos of zijn er nog meer zinvolle rollen?  In deze berichten over de Onderwijsdagen neem ik eerst maar beide rollen.

In dit bericht even de helpende hand, de aggregatorrol. Waar kan je al goed informatie vinden over de Onderwijsdagen. Help me door me te wijzen op omissies. Als je deze rol neemt, maakt het je nederig over wat je kan toevoegen aan de informatie.
Mij wordt steeds duidelijker dat de rol voor bloggers is om te reflecteren, persoonlijk te duiden en zo nieuwe gezichtspunten toe te voegen. De tweede rol is wegwijzer zijn naar informatie die elders staat. In elk geval is het niet meer zo nodig om ( wat de leerling zou zeggen) de ‘ samenvatting te geven. WAT er is gebeurd staat al online tegenwoordig.

Wat is er gezegd?

Wat vinden anderen ervan?
Wat zagen we voor leuks op de beurs?
Dit bericht wordt geupdate. Help mee, geef commentaar, vul aan etc
Ik zal in volgende berichten in elk geval schrijven over:
  • Puberbrein binnenstebuiten. Is dat allemaal wel verzelfsprekend voor de docent, zoals Wilfred suggereert ( of is het hoopt?)
  • Ben ik geïnspireerd geraakt door de mogelijkheden van eBooks?
  • Klopt het vooroordeel van collega’s ( OWG09, dat is niet een conferentie voor ons) ?
  • Hoe anders is dit dan I&I.
  • Waarom wint Annemarie altijd alles en wat vindt ze er zelf van ?
  • wat heb ik geleerd van de presentaties en de beurs ?
  • wat kan bloggen betekenen voor #owg10 ?
  • ……
Tot later in het vervolg
Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to #owd09 De Onderwijsdagen deel 1

  1. Pingback: Onderwijsdagen 2009e « NATplaza

  2. Pingback: #owg2009, deel 2

Leave a Reply