50% onderwijs, 50% onderzoek: een nieuw leven

Promotieonderzoek gaat toch door.

Mijn aanvraag voor een promotiebeurs is in mei j.l afgewezen. NWO moest uit de 250 aanvragen er 120 kiezen en ik zat er niet bij. Bij navraag hadden ze begrijpelijke en onzinnige argumenten.  Er waren drie beoordelaars, vanuit de wetenschappelijke wereld. Twee daarvan hadden wel kennis van alfa- en gammaonderzoek, de derde niet. Er was positieve feedback: ‘motivatie heel goed’, ‘gedreven leraar’, ‘belangrijk onderwerp’, Verder waren er argumenten om de aanvraag af te wijzen. Begrijpelijk waren argumenten als ‘het design aanscherpen’, ‘wetenschappelijke relevantie  duidelijker maken’, ‘maatschappelijke relavantie duidelijker maken’. Er was ook een zwaar wegend, maar paradoxaal argument. De promotiebeurs is bedoeld voor zittende leerkrachten die zich door middel van een promotieonderzoek willen verdiepen in een voor het onderwijs relevant onderwerp en, hopelijk, zo het onderwijs een dienst kunnen bewijzen. Een argument dat daar helemaal niet bij aansloot was dat een beoordelaar vond dat het te weinig wetenschappelijk was en mijn wetenschappelijke ‘track record ‘ de laatste jaren niet op orde. Dank je de koekoek, ik zit in het onderwijs en niet op de universiteit. Het zijn leerkrachten die de beurs aanvragen, geen wetenschappers.
Na een tijdelijke dip ben ik op zoek gegaan naar alternatieve financiële bronnen en heb die uiteindelijk gevonden: Kennisnet ( 1 dag p week), Flevokans ( 1/2 dag) en Innovatiefonds ASG (1/2 dag).


Kennisnet is zelf partner in een groot internationaal onderzoek: de  International Computer and Information Literacy Study. ICILS “will examine the outcomes of student computer and information literacy (CIL) across countries. CIL refers to an individual’s ability to use computers to investigate, create, and communicate in order to participate effectively at home, at school, in the workplace, and in the community.” Mijn onderzoek richt zich op Digital Literacy en sluit dus duidelijk aan bij dit programma. Hierover later meer.
Flevokans houdt zich bezig met het verbeteren van het onderwijs in Flevoland en ondersteunt daarvoor onder andere mensen die  zich willen professionaliseren.
De ASG  is de stichting waar mijn school Helen Parkhurst deel van uitmaakt. ASG maakt serieus werk van innovatie van het onderwijs.

Ik ben heel blij dat ik door deze subsidies het komend jaar kan starten met mijn onderzoek. Het geld is in eerste instantie maar voor een jaar, dus ik zal snel weer op zoek moeten. Modern Times ‘-)  Dus in de herfst van mijn professioneel leven ben ik begonnen aan een promotieonderzoek. De tijd zal leren of dit een verstandig besluit was. Ik hoop het.

Een nieuwe blog over mijn onderzoekswerk.
Ik ben een nieuwe blog begonnen waar ik de volgende jaren zal schrijven over mijn promotieonderzoek. Deze blog staat op http://jeroenclemens.wordpress.com/ Hoop je daar ook te ontmoeten. Ik wil actief in gesprek gaan met iedereen die zich bezighoudt met Digitale Geletterdheid, als leerkracht, als onderzoeker of als anderszins geinteresseerde.

Het blog waar je nu bent zal ik gebruiken om weer over het onderwijs op de werkvloer te gaan schrijven. Het heeft lang stil gelegen, maar zal weer gaan bloeien.

Een nieuw leven.

Dus komend jaar zal ik 50% van mijn tijd lesgeven en 50% van mijn tijd onderzoek doen. Bij mijn onderzoek wordt ik ondersteund door fr. Amber Walraven en Prof.dr. Jules Pieters van de Universiteit Twente. Ik ga daar ook ongeveer een dag ik de week werken. Op school heb ik al mijn taken, buiten onderwijs geven, gestopt. Dus geen coördinator internationalisering en geen e-coach meer. Focussen op twee dingen.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to 50% onderwijs, 50% onderzoek: een nieuw leven

  1. Wat een motivatie, Jeroen (overigens gebruiken de beoordelaars dit woord waar ze ‘motivering’ bedoelen). Ik ben gisteren bij de oprichting van de alumni-vereniging van het NIME geweest: verse masters waar we in het onderwijs nog veel aan kunnen hebben; dat was héél inspirerend. Met jouw doorzettingstalent verwacht ik op termijn ook een interessant eindresultaat van je onderzoek.

    Online tekstbegrip wordt je buitenechtelijke relatie de komende jaren. Daarover weten we inderdaad niet zoveel, een onderzoek is dus meer dan welkom. Bij mijn weten heeft onze buitengewoon hoogleraar Huub van en Bergh wel een promotie-onderzoek begeleid naar ‘schermlezen’. Misschien heb je daar wat aan.

    Veel succes. Ik neem aan dat ik je het beste kan volgen op http://jeroenclemens.wordpress.com/ . Dat doe ik graag, al heb ik af en toe wel een aansporing nodig.

Leave a Reply