Publicaties Pers Podcasts

p025kdt4

Special
Ik heb een pagina gemaakt met links naar interessante informatie over de ontwikkelingen rond digitale geletterdheid, zoals frameworks/ kaders, interessante onderzoekers en presentaties en inspiratie voor het onderwijs. Suggesties voor aanvullingen zijn welkom.

Pers

  • Dinsdag 20 november 2018 zond de KRO om 16.50 op NPO2 de prachtige documentaire uit over het project Verborgen Familieverleden van Ferdi Schrooten en van mij. Gemaakt door Olaf Koelewijn olafkoelewijn.nl. Nog even terug te zien via NPO Start. Ook aantal artikelen in de kranten, bv in de Telegraaf.
  • Mijn portret in Handboek Digitale geletterdheid, Kennisnet 2017, als een van de Pioniers Digitale Geletterdheid
  • Aandacht schrijvende pers en televisie voor onderwijsproject Verborgen Familieverleden. Zie hier en hier
  • Interview in dagblad de Standaard  3 november 2014 Online lezen moet je leren. Multimediaal lezen, een vak apart. Gezocht: online geletterde leerlingen
  • Mijn portret in Vives 2014 

Podcasts

Boeken

  • In het op 25 nov. 2017 verschenen Handboek digitale geletterdheid van Kennisnet word ik genoemd als een van de drie Pioniers Digitale geletterdheid. Er staat een uitgebreid gesprek met mij in het handboek en ook elders (bv bij talenonderwijs) kom ik aan het woord. Het Handboek valt hier te downloaden.

Keynotes  en Presentaties

Artikelen
Sommige publicaties zijn ook te bereiken op mijn Academia.edu pagina

Clemens, J. (2018b)  Digitale geletterdheid: een nieuwe uitdaging voor taalhulpverlening en taalonderwijs
Te verschijnen in Remediaal Juli 2018

Clemens, J. (2018a) Digitale geletterdheid en taalvaardigheid. De leraren Nederlands aan zetLevende Talen Magazine4 (mei 2018).

Clemens, J. (2014 e). Eindrapport Survey onlinegeletterdheid (pp. 1–19). Zoetermeer: Kennisnet.

Clemens, J. (2014 d) Onlinegeletterdheid moet omhoog. LBRT Tijdschrift voor Remedial Teaching. 2015 | 01

Clemens, J. (2014 c). Online tekstbegrip en online geletterdheid. Het nieuwe lezen, anders bekekenLevende Talen Magazine4 (mei 2014).

Clemens, J. (2014 b). Onlinegeletterdheid in de 21e eeuw (pp. 1–12). Amsterdam: University of Amsterdam Internal publication.

Clemens, J. (2014 a). Online teksten lezen vraagt om nieuwe vaardigheden. Van Twaalf Tot Achttien, 52–53.

Clemens, J. (2013). Tussenrapport Pilot Survey Onlinegeletterdheid (pp. 1–13). Kennisnet.

Clemens, J. (2001). Gedocumenteerd schrijven in een digitale leeromgeving. In A. Puper , H. Pilot (Eds.), Leren in een informatiewereld (pp. 93–99). Alphen a/d Rijn: Kluwer

Clemens, J., van Eunen, K., & Bohncke, G. (2001). Internet in het MVT onderwijs. Ideeën en materialen voor de talendocent. APS.

Bohncke, G., Clemens, J., & van Eunen, K. (2001). Internet bij Nederlands. Ideeën en materialen voor de talendocent. APS

Hacquebord, H., Clemens, J. (1998). De kwaliteit van het leesonderwijs in Nederland. (J. Clemens & H. Hacquebord, Eds.). Delft: Eburon Uitgeverij B.V.

Clemens, J., Henneman, K. (1995). Diagnostiek van leesproblemen in het voortgezet onderwijs. Ontwikkeling van een instrument voor gespecialiseerde docenten en remedial teachers. In J. Clemens, H. Hacquebord (Eds.), Diagnostiek van leesproblemen (pp. 79–95). Eburon Uitgeverij B.V.

Clemens, J., Hacquebord, H. (1995). Diagnostiek van leesvaardigheid. (J. Clemens, H. Hacquebord, Eds.). Delft: Eburon.

Clemens, J. (1994a). Diagnostiek van leesproblemen in het VO. (1) Tijdschrift voor Remedial Teaching.

Clemens, J. (1994b). Diagnostiek van leesproblemen in het VO (2) Tijdschrift voor Remedial Teaching.

Clemens, J., Henneman, K. (1989). Signaleren en diagnostiseren van leerlingen met leesproblemen in het Voortgezet Onderwijs. Phaedon.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.