Edubloggersdiner 09

Edubloggersdiner 09

Net terug van het Edubloggersdiner 2009, weer in Utrecht. Er waren meer dan 25 mensen aanwezig in een leuk restaurant met goed eten en drinken. Bekijk de video van Jeroen Bottema voor een sfeerimpressie.
Het was reuze gezellig en ook weer handig om met medebloggers de laatste dingen waar je mee bezig bent door te nemen, of de voor- en nadelen van bloggen en twitteren. Of met Pierre eens verder te praten over de nieuwe mogelijkheden van de ebooks. Zoals je ziet in de video werd Moqub ook virtueel bij het diner betrokken. Dat dat zo maar kan 😉
Veel van de aanwezigen zijn morgen en/of overmorgen op de Onderwijsdagen, ook in Utrecht. Dus handig dichtbij. Ik ga ook op woensdag, uitgenodigd door Surf om eens te komen kijken en daar wat over te bloggen. Een hele eer en opgave. Ik ga in elk geval naar de workshop van Pierre en Jeroen over ebooks. Dit onderwerp vind ik heel interessant en daar gaat in de nabije toekomst veel mee gebeuren, denk ik.

Als je nadenkt over zo’n edublogdiner en over bloggen en twitteren in het algemeen, zie je dat in de laatste tien jaar, misschien zelfs de laatste vijf, het delen van informatie en kennis ontzettend is toegenomen en voor veel mensen heel gewoon is geworden. Ik herinner mij dat in de begintijd de vakcommunities van Kennisnet / De Digitale School heel moeizaam op gang kwamen. Mensen keken op de site en hadden vaak zoiets als ‘ er staat niets op, dus wat heb je eraan’. Een duidelijke web1.0 houding: informatie halen, niet brengen of samen maken. Ook was de schroom misschien veel groter dan nu. Je wilde pas iets laten zien of delen als je dacht dat het heel erg goed was.
Die laatste houding is zeker bij de jongere generatie helemaal weg. Een voorbeeld is mijn dochter van 17 die vorige week een stop-motion film moest maken voor haar opleiding. Zij ontwerpt iets, vraagt mij commentaar en zet het daarna online. Ze vraagt haar uitgebreide kennissenkring om commentaar. Binnen korte tijd heeft ze wat suggesties en bouwt haar eindproduct. Vanuit het gezichtspunt van een leraar is dit een heel mooi voorbeeld van goed leren.
Blijkbaar is het nu gewoon om voorlopige ideeën, concepten en materialen te delen en deze met anderen beter te maken. Ook voor sommigen van de oudere generatie die je op deze avond zag rondlopen. Ik ben er een voorbeeld van. Dit zie je echt gebeuren bij de edublogscene. Iedereen deelt, geeft commentaar, denkt mee en is trots als een ander iets moois heeft bedacht of gemaakt. Zie naast edubloggen en twitteren ook de grote vlucht van Youtube en bv Slideshare. Zij we nu zelfverzekerder geworden of wat is de verklaring voor deze, wat mij betreft goede, ontwikkeling?
Wat waziger wordt is eigenaarschap: wat is van wie. Of is dit een ouderwetse vraag?  Met Pierre heb ik nog uitgebreid gepraat over Creative Commons en andere manieren om toch nog enigszins eigenaar te blijven van je spullen.
Zo zie je: zo’n dinertje levert weer veel zaken op om te overdenken. Dank iedereen die er was voor de heel gezellige avond.

One thought on “Edubloggersdiner 09

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *