HSN29 Conferentie Onderwijs Nederlands 2015 Oproep voor bijdragen

HSN29 Conferentie Onderwijs Nederlands 2015 Oproep voor bijdragen

Screenshot 2015-02-14 12.25.55

Op vrijdag/zaterdag 13 en 14 november 2015 organiseert de Stichting HSN weer i.s.m. de Nederlandse Taalunie de inmiddels 29ste HSN conferentie, Conferentie Onderwijs Nederlands, deze keer in Tilburg. De eerste informatie staat online op de website van HSN en zal regelmatig worden geüpdatet. Zie voor inspiratie mijn blog over HSN28, nov. 2014 in Brugge.

Oproep voor bijdragen
Ik nodig iedereen uit die zich bezig houdt met het schoolvak Nederlands om een voorstel in te dienen voor een workshop of presentatie. Ook dit jaar zal ik, weer samen met Jordi Casteleyn uit Vlaanderen, verantwoordelijk zijn voor de kolom ‘Onderwijsinnovatie’.
Wil je graag iets presenteren? Stuur dan dit formulier uiterlijk 15 maart naar hsnconferentie@yahoo.com. Als je denkt dat je voorstel geschikt is voor de kolom Onderwijsinnovatie, graag ook een kopie naar mij. Zie hieronder meer details.

HSN-29 (13 en 14 november in Tilburg) beoogt alle leeromgevingen aan bod te laten komen waarin Nederlands geleerd wordt: basisschool; secundair onderwijs/voortgezet onderwijs: alle niveaus (vwo, havo, (v)mbo, resp. aso, bso, kso, tso); hogeschool/universiteit en lerarenopleidingen.

Naar verwachting staan er weer een tachtigtal presentaties/workshops en andere activiteiten op het programma.
Hierbij roepen de organisatoren in Vlaanderen en Nederland docenten, didactici en anderen op om zich als spreker/workshopleider te melden met een inhoudelijk voorstel. Er wordt vooral belang gehecht aan praktijkgerichtheid en aan het vernieuwende karakter van de presentatie. Voor ervaringen uit eigen onderwijspraktijk en bevindingen uit kleinschalig onderzoek bestaat veel belangstelling. Gedacht wordt aan programmakolommen die gericht zijn op onderwijstypen (bv. basis-, hoger onderwijs, mbo) en aan themakolommen als:

  • literatuuronderwijs;
  • taalbeleid en -screening;
  • Innovatie, w.o. nieuwe media;
  • taalbeschouwing;
  • spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid;
  • zorgleerlingen.

Deze opsomming is niet uitputtend en wordt nog aangepast.

Houdt u er rekening mee dat een presentatie 50 minuten (idealiter 30 min. + 20 min. discussie) duurt. Er is ruimte voor enkele workshops die tweemaal zo veel tijd in beslag nemen. Of uw voorstel wordt overgenomen door de programmacommissie is van een aantal factoren afhankelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *