Librarything in de klas?

Librarything in de klas?

Ik wil binnenkort gaan proberen of ik LT in de klas kan gebruiken. Leerlingen worden uitgenodigd LT te gebruiken bij hun keuze voor te lezen boeken. Ze kunnen zoeken op thema ( ik begin verschillende tags hiervoor te gebruiken), schrijver etc. Ik denk dat vooral de tags bruikbaar zijn.
Maar ik wil ook een aantal leerlingen uitnodigen samen met mij editors te zijn van mij LT. Ik hoop dat dit inspirerend en activerend kan werken. Het gevaar is natuurlijk dat ze vervelende dingen doen met mijn bibliotheek. Het ergste is boeken ( alle boeken !) weggooien.
Wat denken jullie hiervan? Ideeën / Commentaar heel welkom.

6 thoughts on “Librarything in de klas?

  1. Tja, “radicaal vertrouwen” dat is makkelijk gezegd door Edwin. Die staat vast niet voor de klas! Werkt het in bibliotheken anders. Zou jij een klant je databank laten beheren? Zeg je dan ook ‘radicaal vertrouwen’???

    Ik heb gezien hoe ontzettend veel boeken jij in je librarything hebt ingevoerd en dat heeft vast heel veel (vrijwillige) uren werk gekost. Wil je écht het risico lopen dat dat door een fout of grapje in een keer weg is?
    Ik zou in jouw geval een kopie laten maken (geen idee of dat kan trouwens) en die laten beheren door een leerling. Gaat er dan iets fout dan heeft zijn ‘leerproces’ niet zulke dramatische gevolgen voor jou.
    Houd ons op de hoogte van library thing via je blog! Ik wil komend jaar ook zeker gebruik gaan maken van library thing in de les. (Dit jaar geef ik helaas geen literatuur).

  2. Hoi Jeroen,

    Heb jij er al eens aan gedacht om hierover contact op te nemen met jullie schoolbibliothecaris of de OB in Almere? Ik denk dat er een hoop bibliotheken zijn die graag een project met het VO zouden willen opstarten en ondersteunen. Ik denk zo ie zo dat er een hoop bibliothecarissen geïnteresseerd zullen zijn in jou ervaringen.

    Ik zal je vraag ook even op de bibliotheek 2.0 ning (http://bibliotheek20.ning.com) zetten. Hier zitten ruim 2000 bibliothecarissen waarvan ook een hoop in het kader van de 23 dingen cursus met librarything hebben gewerkt en hier vast een mening en ideeën over hebben (en het misschien ook wel leuk vinden om te zien dat dit ook daadwerkelijk gebruikt wordt;)).

    Misschien dat je overigens ook ervoor kunt kiezen om niet je leerlingen jou account gegevens te geven, maar om iedere leerling zijn eigen account aan te laten maken.
    Op deze account kunnen leerlingen dan zelf hun eigen bibliotheek van gelezen boeken bijhouden, tags aan boeken toevoegen, waarderingen toekennen en recensies schrijven. Om te zien wie wat allemaal leest en om boeken en vraagstukken te bespreken, zou je hiervoor zelfs een eigen groep aan kunnen maken voor al jou leerlingen.
    Zo hebben jou leerlingen ook de mogelijkheid om andere boeken aan hun bibliotheek toe te voegen en te bespreken en zouden zij hun librarything account ook nog kunnen gebruiken als ze gaan studeren (ok de kans dat men dit daadwerkelijk zal doen, is natuurlijk niet zo groot, maar de mogelijkheid is er ;)).

    @Moniek,
    Het is mogelijk om van je Librarything bibliotheek een export te maken. Deze kun je vervolgens weer inladen in Librarything of een andere tool. Het is natuurlijk altijd aan te raden om regelmatig een back-up te maken van je bibliotheek. Zo heb je altijd een recente back-up als iemand echt wil zieken, maar zo kan je ook de bibliotheek aan het begin en het eind van het project met elkaar vergelijken.

    Natuurlijk zul je als docent altijd je leerlingen in de gaten blijven houden. Dit kan ook niet anders als je het leerproces in de gaten wilt houden. Als het dan mis blijkt te gaan (omdat er een leerling blijkt te vervelen of omdat een leerling het gewoon niet goed begrepen heeft) kun je altijd nog ingrijpen en bijsturen als dit nodig blijkt te zijn.

  3. @Moniek: ik sta inderdaad niet voor de klas maar heb wel een paar jaar cursussen gegeven en heb in de bibliotheek ook wel te maken met jongeren.
    Natuurlijk moet je wel bepaalde veiligheidsmechanismen inbouwen, maar dat radicale vertrouwen, dat is toch iets dat veel meer aandacht verdient. Ik geloof wel dat als je kinderen (een op een) het gevoel geeft dat het belangrijk is wat ze doen, ze daar zelf meer verantwoording door gaan nemen.

    Las ooit een mooi voorbeeld van een groep pubertjes in een bibliotheek die daar kwamen om te gamen, maar vaak vervelend waren. De bibliothecaris besloot de vervelendste te bombarderen tot een soort stagiar die leiding moest geven en daarvoor ook beloond werd met veel uren gameplay. Dat gold ook voor kids die eerst hun werkstukken maakten. Dat werkte perfect.

    Ik ken ook een bibliotheekdirecteur die een stagiair van 16 meteen de sleutel van zijn gebouw gaf. Toen ik vroeg of hij dat wel vertrouwde zei hij: ” ik weet toch waar hij woont?”. Die jongen heeft zo veel voor hem gedaan uiteindelijk, dat was buitengewoon.

    Maar er zijn ongetwijfeld ook veel uitzonderingen, zeker als je niet de tijd hebt om leerlingen 1 op 1 te begeleiden..

  4. @Jeroen van Beijnen: bedankt voor je tips rondom exports maken. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd in Library Thing. Samenwerken met een bibliotheek: ook een goede tip. Ik neem dat mee voor volgend jaar. Ik begreep dat veel bibliotheken zich meer en meer op dit terrein bewegen en goede dingen doen. Tot nu toe heb ik met de bibliotheek alleen samengewerkt in de zin van georganiseerde leerlingbezoeken of het gezamenlijk organiseren van literaire avonden, maar dat kan natuurlijk veel verder gaan.

    @Edwin: eens met je opmerkingen over vertrouwen, alleen zijn er volgens mij wel grenzen aan, zoals je zelf ook al aangeeft. Zeker in het VO waarin leerlingen zich niet altijd realiseren dat een geintje of een fout aan onoverkomelijk ongerief oplevert: ZIJ zijn het jaar erop vertrokken, de docent zit met de gebakken peren. Die bibliotheekdirecteur die de sleutel aan een stagiare gaf: lef. Zelf zou ik zo ver niet gaan. Er zijn wat mij betreft grenzen aan de risico’s die je wil nemen en de kansen op misbruik zoals je die inschat. Ik vind het naief om zomaar radicaal vertrouwen te hebben in iedereen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *