Over/ About mij

Over/ About mij

 For English 

Sinds 1976 werk ik in het onderwijs als leraar Nederlands, Lerarenopleider, Projectmanager Talen, Coördinator Nederlands, Spreker en Nascholer. Werk dus inmiddels meer dan 40 jaar in het onderwijs.

Sinds 2010 ben ik ook pionier/researcher en consultant/ ondersteuner, op het gebied van Digitale Geletterdheid en taalonderwijs. In 2017 ben ik als Pionier Digitale geletterdheid opgenomen in het Handboek Digitale geletterdheid van Kennisnet. Lees hier een interview met mij in dat handboek.
Ik gebruik het liefst de term onlinegeletterdheid. Ik legde eerder hier uit waarom.

Ik ondersteun scholen, leraren, lerarenopleidingen om onderwijs te innoveren, met name om digitale geletterdheid te implementeren in het curriculum (vooral, maar niet alleen bij het talenonderwijs). Vaak werk ik hierbij in docentontwikkelteams. Ik heb gewerkt met leraren, teams, scholen, lerarenopleidingen, bedrijven en professionele netwerken in binnenland en buitenland. Zie hier meer info over mijn activiteiten.

Samen met Ferdi Schrooten heb ik een vernieuwend en innovatief lesprogramma Verborgen Familieverleden voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld. Dit project heeft inmiddels een eigen website. We begeleiden scholen hierbij.
Dit project bevordert uiteenlopende onderwijsdoelen en competenties, waaronder mediawijsheid, digitale geletterdheid/ informatievaardigheden als (bronnen)onderzoek en – last but not least – schrijfvaardigheid. Al deze vaardigheden worden in dit project betekenisvol geïntegreerd. De pers is ook heel enthousiast. recent is er een documentaire gemaakt voor de KRO/ NCRV over dit project. Zie hier.

Werkervaring

  • 2008-.. Onafhankelijke onderzoeker Digitale Geletterdheid, Spreker op nationale en internationale conferenties. Consultant op scholen en bedrijven en Trainer/ begeleider van docent-ontwikkelteams. Ook verzorg ik gastcolleges aan lerarenopleidingen.
  • 2016-2020 Kenniskring/ Researchgroep binnen het Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT op Windesheim
  • 2003-2018 Docent Nederlands op het Helen Parkhurst in Almere. Ik ben daar ook ecoach geweest en coördinator internationalisering.
  • 1993-2003  Instituut voor onderwijsontwikkeling, APS, eerst als landelijk coördinator Nederlands, daarna als oprichter / projectleider Talen en in de laatste jaren in de projectgroep ICT en leren. Ik was ook trainer consultant in binnen- en buitenland en ontwerper van lesmateriaal, bijvoorbeeld een online schrijfomgeving Octopus en, al heel vroeg, in de jaren ’90, ontwerper van een vakoverstijgende online leeromgeving Het Heelal waar alle vakken konden samenwerken en leerlingen vakoverstijgend onderzoekend konden leren, Het Heelal.
  • 1990-1993 Mede-oprichter en Coördinator van de Post-HBO opleiding Remedial Teaching VO. Gaf daar ook workshops en colleges.
  • 1981-1993   Lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool van Utrecht
  • 1978-1981 leraar Nederlands/ Taalbeheersing in het VO en HBO.
  • 1972-1976 Student-assistent Taalbeheersing bij Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Professionele netwerken en functies

Internationaal
Lezingen en workshops over taalonderwijs en/ of digitale geletterdheid in EuroPa. Ook  heb ik trainingen gegeven aan leraren Nederlands in het Caribisch gebied (Curaçao en St. Maarten).

Opleiding

  • 1981 Doctoraal Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bijvakken Onderwijskunde en (aan de Universiteit van Nijmegen) Socio- en Pragmalinguïstiek
  • 1981 Eerstegraads bevoegd leraar Nederlands
  • 1972 Gymnasium Alpha

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.