Publicaties Pers Podcasts

Publicaties Pers Podcasts

Publicaties

  • Clemens, J. (2021). Online lezen: waarom leren ze dat nergens? Tijdschrift Taal, 12(19), 20–24.
  • Clemens, J. (2021). Digitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs. In Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen.
  • Clemens, J. (2021). Digital literacy (part 1): a challenge for (language) education: English translation from title above. download here
  • Clemens, J. (2020) Digitale geletterdheid als onderdeel van Nederlands: een uitdaging en een noodzaak (update) Retrieved from Jeroen Clemens Edublog website: https://www.jeroenclemens.nl/digitale-geletterdheid-en-nederlands-een-uitdaging-en-een-noodzaak/
  • Clemens, J. (2020, July 18). Digitale geletterdheid moet in het examen Nederlands. Retrieved from Neerlandistiek website: https://neerlandistiek.nl/2020/07/digitale-geletterdheid-moet-in-het-examen-nederlands/
  • Clemens, J. (2018). Digitale geletterdheid: een nieuwe uitdaging voor taalhulpverlening en taalonderwijs. Remediaal, 18(3–4), 20–24.
  • Clemens, J. (2018) Digitale geletterdheid en taalvaardigheid. De leraren Nederlands aan zetLevende Talen Magazine, 105(4), 22-264
  • Clemens, J. (2015) Onlinegeletterdheid moet omhoog. LBRT Tijdschrift voor Remedial Teaching. 2015 | 01
  • Clemens, J. (2016, June 15). Ongeletterdheid: weten waar we over praten. Retrieved from Komenskypost website: https://komenskypost.nl/?p=474
  • Clemens, J. (2014). Eindrapport Survey onlinegeletterdheid . Zoetermeer: Kennisnet.
  • Clemens, J. (2014). Online tekstbegrip en online geletterdheid. Het nieuwe lezen, anders bekekenLevende Talen Magazine4 (mei 2014).
  • Clemens, J. (2014). Onlinegeletterdheid in de 21e eeuw (pp. 1–12). Amsterdam: University of Amsterdam Internal publication.
  • Clemens, J. (2014). Online teksten lezen vraagt om nieuwe vaardigheden. Van Twaalf Tot Achttien, 52–53.
  • Clemens, J. (2013). Tussenrapport Pilot Survey Onlinegeletterdheid (pp. 1–13). Kennisnet.
  • Clemens, J. (2001). Gedocumenteerd schrijven in een digitale leeromgeving. In A. Puper , H. Pilot (Eds.), Leren in een informatiewereld (pp. 93–99). Alphen a/d Rijn: Kluwer
  • Clemens, J., van Eunen, K., & Bohncke, G. (2001). Internet in het MVT onderwijs. Ideeën en materialen voor de talendocent. APS.
  • Bohncke, G., Clemens, J., & van Eunen, K. (2001). Internet bij Nederlands. Ideeën en materialen voor de talendocent. APS
  • Hacquebord, H., Clemens, J. (1998). De kwaliteit van het leesonderwijs in Nederland. (J. Clemens & H. Hacquebord, Eds.). Delft: Eburon Uitgeverij B.V.
  • Clemens, J., Henneman, K. (1995). Diagnostiek van leesproblemen in het voortgezet onderwijs. Ontwikkeling van een instrument voor gespecialiseerde docenten en remedial teachers. In J. Clemens, H. Hacquebord (Eds.), Diagnostiek van leesproblemen (pp. 79–95). Eburon Uitgeverij B.V.
  • Clemens, J., Hacquebord, H. (1995). Diagnostiek van leesvaardigheid. (J. Clemens, H. Hacquebord, Eds.). Delft: Eburon.
  • Clemens, J. (1994a). Diagnostiek van leesproblemen in het VO. (1) Tijdschrift voor Remedial Teaching.
  • Clemens, J. (1994b). Diagnostiek van leesproblemen in het VO (2) Tijdschrift voor Remedial Teaching.
  • Clemens, J., Henneman, K. (1989). Signaleren en diagnostiseren van leerlingen met leesproblemen in het Voortgezet Onderwijs. Phaedon.

Abstracts

Hier een selectie van abstracts van presentaties of keynotes.

Clemens, J. (2021) Digital literacy: a challenge for all of us. Abstract Presentation at the Conference Digital Literacy and Strategies for Digital Inclusion on September 8, 2021 in Zagreb

Clemens, J., & Schrooten, F. (2019). Innovatief en betekenisvol onderwijs door spoorzoeken naar dode bloedverwanten. Lesmodule. In A. Mottard & S. Vanhooren (Series Eds.), 33ste HSN-Conferentie (pp. 1–6). Taalunie. Retrieved from https://hsnbundels.taalunie.org/bijdrage/innovatief-en-betekenisvol-onderwijs-door-spoorzoeken-naar-dode-bloedverwanten-lesmodule-verborgen-familieverleden 

Clemens, J. (2017). Digitale geletterdheid als taalvaardigheid: waarom en hoe doen we dat bij Nederlands – Taalunie HSN-archief. In A. Mottard & S. Vanhooren (Series Eds.), 31ste HSN Conferentie (pp. 222–226). Taalunie. Retrieved from https://hsnbundels.taalunie.org/bijdrage/digitale-geletterdheid-als-taalvaardigheid-waarom-en-hoe-doen-we-dat-bij-nederlands/

Clemens, J., & Schrooten, F. (2016). Lesmodule ‘Verborgen familieverleden’. Een voorbeeld van innovatief onderwijs bij Nederlands in 2016. In A. Mottard & S. Vanhooren (Series Eds.), 30ste Conferentie Onderwijs Nederlands (pp. 243–246). Retrieved from https://hsnbundels.taalunie.org/bijdrage/lesmodule-verborgen-familieverleden-een-voorbeeld-van-innovatief-onderwijs-bij-nederlands-in-2016/

Clemens, J. (2015). Onlinegeletterdheid: aan de slag met ontwerpen, uitvoeren en onderzoeken. In A. Mottard & S. Verhooren (Series Eds.), 29ste Conferentie Onderwijs Nederlands (pp. 137–140). Taalunie. Retrieved from https://hsnbundels.taalunie.org/bijdrage/2015-onlinegeletterdheid-aan-de-slag-met-ontwerpen-uitvoeren-en-onderzoeken-2/

Clemens, J. (2014). Online geletterdheid in de 21ste eeuw: een nieuwe uitdaging voor leraren Nederlands In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), 28ste HSN-Conferentie (pp. 199–212). Brugge: HSN28 Conferentie Onderwijs Nederlands.

Clemens, J. (2013). Online tekstbegrip als nieuwe uitdaging voor het vak Nederlands. In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), Zevenentwintigste Conferentie Onderwijs Nederlands (pp. 288–260). Utrecht: HSN27 Conferentie Onderwijs Nederlands.

Clemens, J. (2012). Online Tekstbegrip: nieuwe uitdaging voor Nederlands of trouwen met informatievaardigheden? In A. Mottard & S. Verhooren (Series Eds.), 26e Conferentie Het Schoolvak Nederlands (pp. 322–325). Taalunie. Retrieved from https://hsnbundels.taalunie.org/bijdrage/2012-online-tekstbegrip-nieuwe-uitdagingen-voor-nederlands-of-trouwen-met-informatievaardigheden/

Clemens, J., & Walraven, A. (2011). Aandacht voor digitale geletterdheid: een nieuwe uitdaging voor het onderwijs. In A. Mottard & S. Vanhooren (Series Eds.), HSN Conferenties. HSN Conferentie 25 (pp. 33–36). Retrieved from https://hsnbundels.taalunie.org/bijdrage/2011-aandacht-voor-digitale-geletterdheid-een-nieuwe-uitdaging-voor-het-onderwijs/

Keynotes/ Presentaties

  • Een selectie van presentaties en key-notes staat op mijn Slideshare-pagina  http://www.slideshare.net/jeroencl (Nederlands & English)
  • Een aantal staan ook genoemd op deze website in blogs, categorie Keynotes Presentaties (onvolledig)
  • Hieronder staan abstracts, horende bij gehouden keynotes en presentaties (links worden nog toegevoegd)

Podcasts

Pers

  • Dinsdag 20 november 2018 zond de KRO om 16.50 op NPO2 de prachtige documentaire uit over het project Verborgen Familieverleden van Ferdi Schrooten en van mij. Gemaakt door Olaf Koelewijn olafkoelewijn.nl. Nog even terug te zien via NPO Start. Ook aantal artikelen in de kranten, bv in de Telegraaf.
  • Mijn portret in Handboek Digitale geletterdheid, Kennisnet 2017, als een van de Pioniers Digitale Geletterdheid
  • Aandacht schrijvende pers en televisie voor onderwijsproject Verborgen Familieverleden. Zie hier en hier
  • Interview in dagblad de Standaard  3 november 2014 Online lezen moet je leren. Multimediaal lezen, een vak apart. Gezocht: online geletterde leerlingen
  • Mijn portret in Vives 2014 

Boeken

  • In het op 25 nov. 2017 verschenen Handboek digitale geletterdheid van Kennisnet word ik genoemd als een van de drie Pioniers Digitale geletterdheid. In dit handboek staat ook een uitgebreid interview met mij over het integreren van onlinegeletterdheid in het curriculum van Nederlands en de relatie met taalonderwijs. Het Handboek valt hier te downloaden.

Special

Ik heb een pagina gemaakt met links naar interessante informatie over de ontwikkelingen rond digitale geletterdheid, zoals frameworks/ kaders, interessante onderzoekers en presentaties en inspiratie voor het onderwijs. Suggesties voor aanvullingen zijn welkom.

Stuur een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.