Publicaties Pers Podcasts

Publicaties Pers Podcasts

Artikelen en blogs

  • Clemens, J. (2021). Digitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs. In Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. Te raadplegen via: https://didactieknederlands.nl/handboek/2021/01/digitale-geletterdheid-deel-1-een-uitdaging-voor-het-taalonderwijs/ 
  • Clemens (2020b) Digitale geletterdheid is onderdeel van Nederlands: een uitdaging en een noodzaak (update) https://wp.me/p36vQ1-1tZ
  • Clemens, J. (2020a) Digitale geletterdheid moet in het examen Nederlands. In Neerlandistiek.nl.
  • Clemens, J. (2018b)  Digitale geletterdheid: een nieuwe uitdaging voor taalhulpverlening en taalonderwijs. Remediaal Juli 2018
  • Clemens, J. (2018a) Digitale geletterdheid en taalvaardigheid. De leraren Nederlands aan zetLevende Talen Magazine4 (mei 2018).
  • Clemens, J. (2014 e). Eindrapport Survey onlinegeletterdheid . Zoetermeer: Kennisnet.
  • Clemens, J. (2014 d) Onlinegeletterdheid moet omhoog. LBRT Tijdschrift voor Remedial Teaching. 2015 | 01
  • Clemens, J. (2014 c). Online tekstbegrip en online geletterdheid. Het nieuwe lezen, anders bekekenLevende Talen Magazine4 (mei 2014).
  • Clemens, J. (2014 b). Onlinegeletterdheid in de 21e eeuw (pp. 1–12). Amsterdam: University of Amsterdam Internal publication.
  • Clemens, J. (2014 a). Online teksten lezen vraagt om nieuwe vaardigheden. Van Twaalf Tot Achttien, 52–53.
  • Clemens, J. (2013). Tussenrapport Pilot Survey Onlinegeletterdheid (pp. 1–13). Kennisnet.
  • Clemens, J. (2001). Gedocumenteerd schrijven in een digitale leeromgeving. In A. Puper , H. Pilot (Eds.), Leren in een informatiewereld (pp. 93–99). Alphen a/d Rijn: Kluwer
  • Clemens, J., van Eunen, K., & Bohncke, G. (2001). Internet in het MVT onderwijs. Ideeën en materialen voor de talendocent. APS.
  • Bohncke, G., Clemens, J., & van Eunen, K. (2001). Internet bij Nederlands. Ideeën en materialen voor de talendocent. APS
  • Hacquebord, H., Clemens, J. (1998). De kwaliteit van het leesonderwijs in Nederland. (J. Clemens & H. Hacquebord, Eds.). Delft: Eburon Uitgeverij B.V.
  • Clemens, J., Henneman, K. (1995). Diagnostiek van leesproblemen in het voortgezet onderwijs. Ontwikkeling van een instrument voor gespecialiseerde docenten en remedial teachers. In J. Clemens, H. Hacquebord (Eds.), Diagnostiek van leesproblemen (pp. 79–95). Eburon Uitgeverij B.V.
  • Clemens, J., Hacquebord, H. (1995). Diagnostiek van leesvaardigheid. (J. Clemens, H. Hacquebord, Eds.). Delft: Eburon.
  • Clemens, J. (1994a). Diagnostiek van leesproblemen in het VO. (1) Tijdschrift voor Remedial Teaching.
  • Clemens, J. (1994b). Diagnostiek van leesproblemen in het VO (2) Tijdschrift voor Remedial Teaching.
  • Clemens, J., Henneman, K. (1989). Signaleren en diagnostiseren van leerlingen met leesproblemen in het Voortgezet Onderwijs. Phaedon.

 

Podcasts

Presentaties

Een ruime selectie van presentaties en key-notes in binnen- emn buitenland staat op mijn Slideshare-pagina  http://www.slideshare.net/jeroencl (Nederlands & English)

Schrooten, F., & Clemens, J. (2019). Innovatief en betekenisvol onderwijs door spoorzoeken naar dode bloedverwanten. Lesmodule. In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), 33Ste HSN-Conferentie (pp. 1–6).

Clemens, J., & Schrooten, F. (2016). Lesmodule “Verborgen familieverleden.” Een voorbeeld van innovatief onderwijs bij Nederlands in 2016. In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), 30Ste HSN-Conferentie (pp. 1–4).

Clemens, J. (2014). Online geletterdheid in de 21ste eeuw: een nieuwe uitdaging voor leraren Nederlands In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), 28ste HSN-Conferentie (pp. 199–212). Brugge: HSN28 Conferentie Onderwijs Nederlands.

Clemens, J. (2013). Online tekstbegrip als nieuwe uitdaging voor het vak Nederlands. In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), Zevenentwintigste Conferentie Onderwijs Nederlands (pp. 288–260). Utrecht: HSN27 Conferentie Onderwijs Nederlands.

Clemens, J. (2012). Online Tekstbegrip: nieuwe uitdaging voor Nederlands of trouwen met informatievaardigheden? In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), Zesentwintigste Conferentie Het Schoolvak Nederlands (pp. 322–325). Brugge: Academia Press.

Clemens, J., & Walraven, A. (2011). Aandacht voor digitale geletterdheid: een nieuwe uitdaging voor het onderwijs. In A. Mottart & S. Vanhooren (Eds.), Vijfentwintigste Conferentie Het Schoolvak Nederlands (pp. 33–36). Den Haag: Academia Press.

Pers

  • Dinsdag 20 november 2018 zond de KRO om 16.50 op NPO2 de prachtige documentaire uit over het project Verborgen Familieverleden van Ferdi Schrooten en van mij. Gemaakt door Olaf Koelewijn olafkoelewijn.nl. Nog even terug te zien via NPO Start. Ook aantal artikelen in de kranten, bv in de Telegraaf.
  • Mijn portret in Handboek Digitale geletterdheid, Kennisnet 2017, als een van de Pioniers Digitale Geletterdheid
  • Aandacht schrijvende pers en televisie voor onderwijsproject Verborgen Familieverleden. Zie hier en hier
  • Interview in dagblad de Standaard  3 november 2014 Online lezen moet je leren. Multimediaal lezen, een vak apart. Gezocht: online geletterde leerlingen
  • Mijn portret in Vives 2014 

Boeken

  • In het op 25 nov. 2017 verschenen Handboek digitale geletterdheid van Kennisnet word ik genoemd als een van de drie Pioniers Digitale geletterdheid. In dit handboek staat ook een uitgebreid interview met mij over het integreren van onlinegeletterdheid in het curriculum van Nederlands en de relatie met taalonderwijs. Het Handboek valt hier te downloaden.

Special

Ik heb een pagina gemaakt met links naar interessante informatie over de ontwikkelingen rond digitale geletterdheid, zoals frameworks/ kaders, interessante onderzoekers en presentaties en inspiratie voor het onderwijs. Suggesties voor aanvullingen zijn welkom.

Stuur een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.