Mediawijsheid en Denkvaardigheden? Geen nieuwe vakken aub!

Mediawijsheid en Denkvaardigheden? Geen nieuwe vakken aub!

Ik las net een blog van Patrick Koning, waarin hij zegt ” Bij de evaluatie van de workshop kreeg ik het boekje: “Slimmerkunde” mee als voorbeeld van wat Malmberg toe nu toe gedaan heeft op het gebied van sociale media. Een leuke methode waarin de vakken Mediawijsheid en Denkvaardigheden samenkomen. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van deze methode, omdat ik er tot nu toe nog weinig over gehoord had. ”
De vakken Mediawijsheid en Denkvaardigheden ?? Alsjeblieft niet. We weten van de problemen die we al hebben met transfer tussen vakken, die met name in het VO zo gescheiden zijn en de moeite die wij als docenten hebben om de samenhang duidelijk te maken. Ook herinner ik mij de moeite die we hebben gedaan om Studievaardigheden of Leervaardigheden ergens apart in het rooster te zetten. Het is niets geworden. Op mijn school is het boekje Slimmerkunde een keer gegeven aan de mentoren van de onderbouw ‘omdat het wel leuk was’. De kinderen zijn er niet slimmer van geworden.
Graag veel meer integratie en vele minder uitsplitsen, svp. Gebruik media(wijsheid) en goed kunnen denken bij het leren van inhoud en niet apart!

4 thoughts on “Mediawijsheid en Denkvaardigheden? Geen nieuwe vakken aub!

  1. Wat mij betreft een lastige discussie, omdat beide aanpakken: 1. apart vak, of 2. integratie binnen de vakken zo zijn voor- en nadelen kennen.

    Bij een apart vak kun je sturen op uniforme leerdoelen binnen een school, de lesinhoud samen bepalen (of inkopen) en sturen op vakbekwame Mediawijsheid/Denkvaardigheden-docenten. De transfer is dan een aandachtspunt.

    Bij integratie binnen vakken komt het er vaak bij voor een docent, en wordt het vergeten of mogelijk slecht aangeboden. De kwaliteit is hier het aandachtspunt.

    Ik pleit voor een combi waarbij het Mediawijsheid/Denkvaardigheden als vak gegeven wordt door vakbekwame Mediawijsheid/Denkvaardigheden-docenten in de context van bijvoorbeeld Loopbaan en Burgerschap. Daarnaast zullen alle docenten binnen hun eigen vak hierop verder moeten gaan door bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk terug te grijpen op het geleerde, b.v. zoeken en vinden en betrouwbaarheid van informatie. De basis is dan goed gelegd binnen het vak. Dit vraagt afstemming/overleg. Daarnaast zul je binnen het MBO ook nog aandacht besteden aan de toepassing binnen het beroep (transfer). Binnen een opleiding Marketing & Communicatie zou je bijvoorbeeld in kunnen gaan over het creëren van buzz op het internet met Twitter.

    Kortom, wat mij betreft geen zwart-wit aanpak mogelijk.

    1. Zwart-wit is nooit goed. Ik zie dat transfer tussen losse vakken in het VO nog steeds heel moeizaam is. Ik heb meegemaakt dat we studievaardigheden los gaven en dat de transfer niet tot stand komt. Nu wil ik eerst beginnen met het plaatsen binnen bestaande vakken ( bv online tekstbegrip toevoegen bij Nederlands) en daarnaast veel aandacht geven aan Taalbeleid/ Denkvaardigheidbeleid oid waardoor binnen de vakken aandacht wordt besteed aan deze belangrijke vaardigheden. Een zover mogelijk gaande integratie van alle vakken is een nog verder gaand ideaal. Dit moet echter wel heel goed gebeuren. Zie het afschaffen van het van Nederlands in het MBO.

  2. In het VO passen deze ‘vakken’ of ‘aandachtsgebieden’ uitstekend in de mentorlessen in leerjaar 1 en 2. In deze periode is er als het goed is veel aandacht voor leren, studeren, plannen enz. omdat dat helpt bij het doorlopen van de verdere schoolloopbaan. Slimmerkunde is niet voor niets in eerste instantie voor deze doelgroep bedoeld. (Ten info: ik ben een van de auteurs/redacteuren van Slimmerkunde)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *