Bloggen met de klas

Bloggen met de klas

Als leerlingen Nederlandse literatuur lezen, probeer je manieren te bedenken waardoor leerlingen nadenken over wat ze hebben gelezen. Vaak worden dat boekverslagen, die vaak vreselijk zijn om te lezen en te schrijven. Leerlingen nemen vaak van alles over van internet en het is alleen een verplichting om iets in te leveren. Dus ik zocht wat anders. 

Een paar weken geleden heb ik er met een 4 VWO klas voor gekozen om de laatste 3 jaar van school literaire blogs te gaan schrijven. Zie NE-HP-Weblogs

De verplichtingen en regels zijn licht: schrijf elk jaar over de 4 of meer boeken die je hebt gelezen en je reageert minstens 3 keer per jaar op een andere weblog. Veel meer wordt op prijs gesteld.
Je mag zoveel schrijven over literatuur als je wilt, het kunnen betogen zijn om iemand over te halen, recensies, etc. 

Mijn idee is om te kijken wat er gaat gebeuren en zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat zij nadenksn, schrijven en met elkaar in gesprek gaan. 

Ik vind het heel erg spannend en de eerste geluiden zijn veelbelovend.

Ik kan nog veel leren van mensen als Janien. Maar dat gaat lukken.

7 thoughts on “Bloggen met de klas

  1. Heel veel succes, Jeroen! En jij geeft me zoveel eer … , wow mijn wangen blushen. Zou het niet omgekeerd zijn: dat ik nog veel (zeg maar alles) te leren heb van een ICT-specialist als jij! Fantastisch, jouw idee! Wat jij nu opzet, daarvan heb ik ook altijd gedroomd!

    Ik wil jullie literaire blogs met heer veel belangstelling volgen: een wijdopen venster (ik vind het goede beeld niet), een springplank naar fris, pittig en gepersonaliseerd literatuuronderwijs. Heel veel lees- en blogplezier en -succes!

    Ach, ik had me gewoon als amateur in een blogexperimentje gegooid, toen, met twee klassen, t.g.v. Gedichtendag 2007, weliswaar met de vrijwillige hulp van leerlingen-ICT-assistenten. Heerlijk werken werd het, voor alle partijen. (Ik vergeet hier even de technische problemen waarmee we regelmatig geconfronteerd werden. Die wogen niet op tegen het positieve dat automatisch gegenereerd werd door de nieuwe manier van werken.)

    Weetje, als achtergrond had ik enkel ICT-nascholingen waar ik over het bestaan van webquests, blogs en wiki’s had geleerd. Uiterst aantrekkelijke, uitdagende en inspirerende gereedschappen en werkplekken, leek me.

    “Ik vind het heel erg spannend en de eerste geluiden zijn veelbelovend.” Dat was ook mijn eerste ervaring, herinner ik me nog goed. Leren – t.t.z. mijn vak Nederlands – werd in de klas en daarbuiten voor ons allen, jongeren en hun leraar, zoveel ‘natuurlijker’, ‘authentieker’ en ‘waardevoller’.

    Bedankt voor de link!

    Groetjes
    janien

    PS Nu mijn antwoord op jouw vraag nog. Alvast excuus.

  2. Ik zie meteen mijn kansen voor bepaalde vakken zoals Zakelijk Schrijven waarbij studenten teksten schrijven en elkaars teksten lezen becommentariëren, bij Vakdidactiek kunnen zij overleggen met elkaar bij het voorbereiden van bijvoorbeeld het voorbereiden van lessen, het vinden van materiaal etc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *