7 years itch: promoveren in le troisième age

7 years itch: promoveren in le troisième age

Heel gevaarlijk, als neerlandicus een meertalige titel.
Ik zit inmiddels al meer dan 30 jaar in het onderwijs en terugkijkend zie ik dat ik een onrustig en nieuwsgierig mens ben. Na een jaar of 7 ( plusmin 2 jaar) zoek ik steeds een nieuwe uitdaging. Eerst docent Nederlands / Taalvaardigheid in HBO en VO, dan ( 1981-1993) 12 jaar werken aan de lerarenopleiding in Utrecht ( 7 jaar initiële opleiding, daarna nascholing en als laatste fase coördinator PostHBO opleiding Remedial Teaching VO), dan naar het APS ( een jaar Landelijk Coördinator Nederlands, 7 jaar Projectleider Talen, 3 jaar projectgroep ICT en talen) en vanaf 2003 weer met de leerlingen aan de slag als leraar Nederlands op Helen Parkhurst in Almere. De onrust maakt dat ik daar inmiddels ook Coördinator Internationalisering en e-coach ben.

Vorig jaar heb ik toegegeven aan de verleiding van de BAPO, een prettige regeling als je in de troisième age bent aangeland. Nu afbouwen zou je zeggen. Dit wordt mij aangeraden, maar daar voel ik eigenlijk helemaal niet voor. Het is weer zeven jaar verder. Er komt weer een uitdaging aan, zo voelt het.

Ik ga promoveren op het onderwerp Digitale Geletterdheid.

Ik heb mij altijd veel beziggehouden met Leesvaardigheid. Ben al 20 jaar lid van de International Reading Association en vertegenwoordiger van Nederland in een Europees samenwerkingsverband op dit gebied. Ook was ik vanaf het begin, in de jaren ’90, heel geïnteresseerd in ICT en e-learning.
Ook ben ik veel bezig geweest met het ontwerpen van leeromgevingen en het gebruiken van ICT in mijn eigen onderwijs. En – als laatste aanloopje naar de ontknoping – we hebben binnen de sectie Nederlands Tekstbegrip als speerpunt gekozen en bij de groep e-coaches het probleem van informatievaardigheden geadopteerd.

Zo komen bij mij een aantal dingen samen en als een deus ex machina kwam Amber Walraven langs. Zij is gepromoveerd op Informatievaardigheden (Becoming a critical websearcher – Amber Walraven) en wilde aan de slag met docenten om lessen te ontwerpen waarin informatievaardigheden worden geïntegreerd in vaklessen.
Van het een komt het ander. Na enkele gesprekken kwam de nieuwe uitdaging uit de hoge hoed. Was het niet interessant om zelf onderzoek te gaan doen op dit gebied, zullen we een promotiebeurs voor leraren aanvragen?  Natuurlijk is het uitdagend, maar het heeft ook nogal wat consequenties. Vier jaar minimaal onderzoek doen, maar twee dagen per week hebben om de promotie af te ronden. Daarna nog minstens twee jaar op school blijven, niet al die reizen gaan maken die mijn geliefde mij had voorgespiegeld en nog zo wat.

Morgen, op de laatste dag dat dat kan, stuur ik de aanvraag naar de NWO. De kogel is door de kerk. Onderwerp: Digital Literacy / Nieuwe Geletterdheid / Tekstbegrip online. Ik hou jullie op de hoogte.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *