Luister de Podcast. Mijn ideeën over onlinegeletterdheid en onderwijsinnovatie.
Don Zuiderman “In mijn 31e podcast spreek ik met Jeroen Clemens, leraar Nederlands aan het Helen Parkhurst College in Almere. Jeroen is nu vijf jaar bezig met onderzoek naar onlinegeletterdheid. Samen praten we onder andere over hoe het vak Nederlands zich zou moeten ontwikkelen om recht te doen aan het soort teksten waarmee jongeren tegenwoordig te maken krijgen.”.
We hebben ook gesproken over de verschillende strategieën voor onderwijsinnovatie en de stroperige situatie bij zowel scholen als de overheid.
Klik op de titel van dit blogbericht voor embedded Podcast
3 thoughts on “Luister de Podcast. Mijn ideeën over onlinegeletterdheid en onderwijsinnovatie.”
Terecht dat kritische zoek- en verwerkingsvaardigheden, noem het online geletterdheid, daar terecht gaan komen waren ze horen: in het curriculum.
Te lang hebben zoekvaardigheden een apart bestaan geleid, werden ze overgelaten aan een schoolmediathecaris die het zonder de context waar een leraar nou eenmaal wel over beschikt, moest stellen.
Maar als schoolmediathecaris wil ik wel kwijt dat – als onlinegeltterdheid een vaste plek heeft verworven in het curriculum.- ik nog steeds heel zinnige taken in het verschiet zie voor mij en collega’s. Wij kunnen het informatie beleid op school vormgeven: heel concreet de website of de ELO. En wellicht belangrijker: degene die over meerdere ruimtes beschikken kunnen leerlingen, ook buiten de lesuren om,zelf gekozen groepjes leerlingen de ruimte en de tijd bieden om op zo’n manier samen te leren dat het gezellig genoemd kan worden.
Ik weet nog wel wat meer zinnige dingen die we kunnen doen, maar… ik moet naar school!
Dat ben ik helemaal met je eens Roeland. Zullen we eens overleggen. Ik ben heel nieuwsgierig hoe de aansluiting goed vorm kan krijgen.
Ja, ik wil graag overleggen, ik werk in het centrum van Amsterdam, in de mediatheek van het Barlaeusgymnasium, daar kan het altijd…
Tijdens ons gesprek worden we waarschijnlijk wel onderbroken door leerlingen met prangende vragen…..