samen literatuuronderwijs ontwerpen: vervolg
Er zijn veel reacties gekomen op mijn bericht meer liefde voor de literatuur: ontwerp met me mee, ook van mensen en instellingen die zich er al lang mee bezig houden.
Hoe nu verder? Ik ben zelf veel bezig met het inzetten van ICT , vooral web2.0 mogelijkheden, dus daar zou ik op willen focussen. Ik zou dus willen onderzoeken of het maken van een WIKI of een Ning rond dit onderwerp zinnig is. Voegt samen ontwerpen iets toe aan wat Theo Witte, Joop Dirksen, de Taalunie, Stichting Lezen en de vakcommunity Nederlands al doen? Volgens mij wel, omdat we dan op web 2.0 manier bezig zijn, namelijk samen iets ontwerpen en niet alleen informatie en goede ideeën krijgen. Meer interactie dus. Maar ( altijd een tegenwerping) dat samenwerken loopt op de vakcommunity Nederlands ook nog niet zo goed en kunnen we niet beter alles in de database van de vakcommunity stoppen en het daarbij laten?
Ik denk dat het feit dat we op een WIKI of Ning ook kunnen discussiëren, dingen kunnen aanpassen etc een voordeel is.
Willi Weijdema heeft een artikel ter beschikking gesteld over literatuuronderwijs en ICT (zie haar reactie op het bericht ontwerp met me mee. Dit artikel kan je hier downloaden. literatuuronderwijs-en-ict. Laten we dit ook als inspiratiebron gebruiken.
Wat vinden jullie ervan? Beginnen met de WIKI / Ning ?
6 thoughts on “samen literatuuronderwijs ontwerpen: vervolg”
kijk ook eens naar http://www.wetpaint.com, ik vind dat een combi van ning en wiki. Sowieso een goed idee…delen van kennis kan niet vaak genoeg gebeuren
ik gebruik altijd wikispaces.com
heb je goede ervaringen met wetpaint?
Zoals eerder gezegd: ik ben voor zo’n wiki binnen een Ning of apart, op Wikispaces of elders. (De oude PBwiki bijvoorbeeld is vernieuwd, zag ik.) Waarom? Karin heeft me hier al voor-geschreven: “delen van kennis kan niet vaak genoeg gebeuren”.
En wat zegt Martijn Nicolaas van de NTU? Er is de nieuwe startpagina Literatuuronderwijs op Taalunieversum met de brochure “Het literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen” van Martijn Nicolaas en Steven Vanhooren, en dat is nog maar de ‘start’ van …?Zie http://taalunieversum.org/onderwijs/publicaties/literatuuronderwijs/.
Om direct op jouw vraag te antwoorden, Jeroen: ik ben ervan overtuigd dat jouw initiatief iets kan toevoegen aan de inspanningen van de specialisten en organisaties die jij boven opsomt. Ik geloof er nl. sterk in dat de vernieuwing van het literatuuronderwijs niet zonder ICT komt, en het best gebaat is bij een bottom-upbeweging! Dat zo’n vernieuwing het snelst groeit vanuit de basis, een literatuurdocentennetwerk. Ideaal, toch, als daarvan ook wetenschappers deel uitmaken, communitymanagers, ‘officiële’ leesbevorderaars en literatuureducatoren, bibliothecarissen, literatuurcritici, auteurs en meer … : er kan niet genoeg discussie en feedback komen.
Literatureluur werkt alleen als er een lezer is. In de leeftijdscategorie 16 t/m 18 zijn er eigenlijk niet zoveel. Da’s niet erg, mits zij verder havo of vwo volgen. Later gaan zij wel aan het lezen. Met onze vmbo’ers moeten we iets meer oppassen: hoe krijgen we ze uberhaupt aan het lezen? Wat kan e-larning doen?
Probeer eens iets met games die op boeken zijn gebaseerd: Alice, Lord of the Rings, Harry Potter, Odyssey, Dante’s Inferno…
Aangezien games wel populair zijn zal dit motiveren tot het raadplegen, kennisnemen van het bronboek waaruit die games putten.
Ik heb daar ook ’n stuk over geschreven in het binnenkort uit te komen ‘scriptieboek’ bij Biblion Uitgeverij, genaamd ‘Here come the gamers: een onderzoek naar de informeel-en formeeleducatieve waarde van games’ 2009 te verschijnen voor de openbare bibliotheek en het onderwijs (ook literatuuronderwijs!)
groet
Joris