Digitale geletterdheid en Nederlands (deel 2): Strategisch lezen en Zoekvaardigheid

Digitale geletterdheid en Nederlands (deel 2): Strategisch lezen en Zoekvaardigheid

De Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (WODN) publiceert online het Handboek Vakdidactiek Nederlands. Ik schrijf daarin over Digitale geletterdheid en het vak Nederlands.

Deel 2 is op 25-01-2022 verschenen als Digitale geletterdheid (deel 2): Strategisch lezen en Zoekvaardigheden online en is hier online beschikbaar. 

Deel 1 is op 24-01-2021 verschenen als: Digitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs en is hier online beschikbaar. Hierin bespreek ik dat de wereld van informatie en teksten heel erg veranderd is. Informatie is overal, van alle soorten, alle kwaliteiten. En er zijn nieuwe vaardigheden voor nodig. De definitie van leesvaardigheid  is veranderd. Wat betekent dat voor de inhoud en didactiek van het vak en schoolbreed.

In de volgende delen zal ik het hebben over

  • Deel 3 Evaluatievaardigheden/ beoordelen van bronnen en online informatie
  • Deel 4 Lezen van nieuwe tekstsoorten & de plaats van digitale geletterdheid in het curriculum.
De Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (WODN) heeft voor de discussie een Facebookpagina. I

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *